Saturday 27 November 2010

pengetahuan VS pengalaman

Bila kita pergi interview,manakah yang akan dinilai?pengetahuan atau pengalaman… hmmm,cuba check balik kat newspaper(kata orang kampong angah=))…yang penting kat situ dia nak kelayakan pengetahuan dan pengalaman…ape yang pentingnya ngan dua2 ni??

Zaman sekarang (zaman IT la kononnya) memang mementingkan pengetahuan..suma berebut nak blajar tinggi2..sampai sanggup blajar kat tingkat 44,punya la nak tinggi kan,hehe..bukan blajar yang tue,tapi suma berebut nak blajar sampai ijazah,master,phD (bukan penyakit hasad dengki ye=p)..

Boleh la kalu angah nak katakan yang tahap SPM dulu sama ngan Diploma sekarang ni..dan tahap Diploma sama ngan Ijazah sekarang ni…betol tak?sebab ape ye?? Sebab zaman sekarang dah cerdik2 belake..suma nak blajar..ciap berlawan lagi sapa yang paling tinggi belajar dan paling hebat..

“owh,anak saya kan cik kiah..belajar master (disebut monster) dah sekarang ni..”
“eh,anak saya pun ape kurangnya cik minah..blajar kt oversea dah nuu (walhal kt penang je pun..memang oversea la tue)”

Ok,cukup..andai diberi pilihan antara orang yang mempunyai pengetahuan ngan orang yang mempunyai pengalaman,siapa yang akan lebih dipilih?? Pendapat angah,orang yang mempunyai pengalaman la..sebab ape ye? Sebab orang pengalaman ni lebih tahu selok belok kehidupan..dia akan tahu cara penyelesaian yang lebih berkesan..kalau orang pengetahuan plak,dia lebih ikut pada skema buku..

Kita belajar cara untuk drive kereta,tapi kalau kita tak pernah drive,kita tak akan pandai drive jugak..ok.kita tengok orang memasak, tapi kalau kita tak masak sendiri,kita tak akan tahu macam mana rasa dan caranya..Dalam silibus pelajaran,tak ada yang mengajar cara untuk hormati dan sayangi orang,tapi dalam pengalaman,kita akan dapat ilmu tue..

Orang tua2 dulu pun, tak blajar mana pun..tapi mereka lebih tahu selok belok kehidupan ni sebab pengalaman yang ajar mereka..haa,jadi pengalaman lebih kan..tapi memerlukan pengetahuan disampingnya jugak…ayat kawan2 angah,pengalaman no 1, tapi pengetahuan bukan no 2..pkir2 kan dan selamat beramal=D

Pesanan angah..pengetahuan memberi anda cara untuk hidup, tapi pengalaman mengajar anda erti hidup..syukurlah andai diberi pengalaman kerana pengalaman memberi pengetahuan..tapi pengetahuan tidak memberi pengalaman..

2 comments:

  1. ad orang pointer 3.5 ke atas ..dean list la katakan.. tapi susah nak dapat keje sbb kurang pengalaman..
    ad org ointer biasa2 je.. tapi senang dapat keje sbb dia da penah ada pengalaman dalam bidang tu. tapi, apa2 pun yang berlaku ilmu tetap paling utama.. pengalaman seiring dengan [engetahuan is da best.. :)

    ReplyDelete
  2. btol2..yang penting ilmu..xkisah ilmu pngetahuan or ilmu pngalaman..=)

    ReplyDelete