Sunday 21 November 2010

Denyut Hati Yang Lemah

SubhanAllah..angah tak sangka..Allah gerakkan hati angah untuk menulis tentang ni lepas seorang kawan tanya tentang penyelesaiannya..walhal,sebenarnya,angah baru melalui keadaan tue sesaat lebih awal dari dia..jadi,angah rasa patut utk share tentang ini walaupun dengan kadar sedangkal pemikiran angah sahaja..

`ape yang patut kita wat bile kita jadi unlike dan lemah dengan sesuatu keadaan?`

Hmm,sebenarnya pagi tadi angah dah terlepas kata kat sahabat terbaik angah..kata2 yang dibaluti emosi dan dibungkus tajam bak belati..beribu kemaafan angah pohon pada sahabat terbaik itu..hanya ayat `benda yang kecik jangan diperbesarkan` mampu merobek persahabatan kami..

Dengan hati yang ada rasa ketidak puasan,angah meninggalkan laptop dan offline belaka..sambil bersantai bagi melepaskan perasaan tue,terdetik di hati..

`benda kecik tue pun tak boleh sabar ke?..
Andai unlike,tinggalkan..
Xperlu lepaskan emosi kepada yang tak bersalah..
Kenapa adik boleh bersabar,sedangkan angah ni kak dan perempuan (kita pun tahu kan yang perempuan diciptakan dengan fitrah kelembutan dan kesabaran..sebab tue seorang perempuan mampu menjaga lebih dari sepuluh orang anak)
Kenapa emosi yang terus mengawal hati..kenapa tidak kesabaran?
Macam ni ke jiwa pejuang yang nak berubah? Sebenarnya angah yang terkena dengan kata2 sendiri..benda kecik nak diperbesarkan..
Benda yang tak menggangu gugat angah,pun tapi angah emosi seolah2 benda tue menyusahkan angah plak..`

Jadi,angah hanya mampu memberi penyelasaian mengikut ape yang angah wat..

1-lari/tinggalkan dari tempat/benda yang menyebabkan kita unlike dan lemah

2-lakukan aktiviti santai yang mampu mengurangkan tekanan(release tension la kononnya=p)

3-tukarkan pemikiran yang negatif menjadi yang positif - cara angah dengan provokasi diri sendiri dapat mejadi cabaran untuk lebih baik.tapi unlike provokasi dari orang ye..opps,macam serik je kan3?hee..nak wat cane.. – mungkin juga boleh dengan berhusnu az-zhon(bersangka baik) walaupun sikit dan kecil sangat benda tue..hmm,macam pikir kebaikan yang orang tue pernah wat kat kita..

*ini adalah hanya satu kisah yang mampu diceritakan,sedangkan lebih banyak kejadian yang sama berlaku..mudahan Allah mengubah sikap mazmumah angah..
*sebagai pengajaran bersama..angah hanya sebagai wasilah

No comments:

Post a Comment